مشعل

نحوه روشن کردن مشعل موتورخانه

تکنوتعمیر - نحوه صحیح روشن شدن مشعل موتورخانه

مشعل یکی از بخش‌های بسیار مهم در موتورخانه است که اختلال در این قطعه می‌تواند عملکرد کل سیستم موتورخانه را با مشکل مواجه کند. با شروع فصل سرما، سیستم موتورخانه باید به طور کلی سرویس شود در صورتی که این عمل به درستی انجام شود، این سیستم با مشکلی مواجه نخواهد بود. بسیاری از شرکت‌های تاسیساتی از جمله تکنوتعمیر بسیاری از خدمات مربوط به تعمیر مشعل و دیگر قطعات موتورخانه را در لیست خدمات خود قرار داده‌اند. 

روشن کردن مشعل موتورخانه

نحوه‌ی روشن کردن مشعل موتورخانه درعملکرد و کارایی این قطعه و کل سیستم موتورخانه نقش مهمی ایفا می‌کند. روشن کردن این قطعه مراحل خاصی دارد که اگر هرکدام از آن‌ها به درستی انجام نشود، عملکرد سیستم مختل می‌شود. زمانی که این قطعه با مشکل مواجه شود حتی در صورتی که روشن باشد ممکن است از کار بیوفتد و خاموش شود. قبل از روشن کردن مشعل باید به برخی از نکات توجه کرد که به شرح زیر است:

  • توجه داشته باشید که دریچه دودکش موتورخانه باز باشد.
  • ترموستات و آکوستات موتورخانه را روی درجه صحیح و موردنظر قرار دهید.
  • توجه کنید که مشعل به برق متصل بوده و جریان گاز نیز به مشعل برقرار باشد.
  • مطمئن شوید که سیستم شوفاژ موتورخانه از آب پر باشد.

برای روشن کردن مشعل لازم است طبق مراحل زیر پیش رفت. تمامی مراحل باید با دقت و تبحر بالا انجام شود. بنابراین بهتر است این کار را به تکنسین‌های ماهر در این زمینه بسپارید. مراحل روشن کردن مشعل به شرح زیر است:

  • در ابتدا و قبل از هر اقدامی لازم است مسیر سوخت‌‌رسانی را چک کنید. در واقع همانطور که احتمالا می‌دانید در روشن کردن مشعل موتورخانه یا روشن کردن هر وسیله‌ای که سوخت اشتعال‌زا مانند گاز یا گازوئیل دارد، چک کردن مسیر سوخت‌رسانی بسیار اهمیت داشته و با این اقدام از خطراتی مانند انفجار و ترکیدگی جلوگیری خواهد شد. از آنجایی که تقریبا تمامی موتورخانه‌ها از سوخت اشتعال‌زای گاز استفاده می‌‌کنند، باید قبل از روشن کردن مشعل از سلامت شلنگ گاز متصل به مشعل مطمئن شوید. برای اطمینان پیدا کردن از عدم نشتی شلنگ گاز مشعل می‌توانید از آب و کف استفاده کنید.
  • قبل از ورود گاز به مشعل موتورخانه، به منظور جلوگیری از ورود ذرات و آشغال‌های موجود در گاز، یک فیلتر تعبیه می‌شود که برای عملکرد صحیح و کارایی بهتر و قوی‌تر سیستم موتورخانه، این فیلتر باید تمیز شود تا فشار کافی گاز تامین شود. بنابراین در قدم دوم در فرآیند روشن کردن مشعل موتورخانه، لازم است فیلتر و فشار گاز را چک کنید. در این مرحله باید توجه داشته باشید که برای مشعل‌هایی که با سوخت‌های گاز و گازوئیل کار می‌کنند، چک کردن مداوم و تمیز کردن به موقع این فیلتر بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا گازوئیل غالبا دارای آشغال‌های ریز است که معمولا در کف مخزن تجمع کرده و می‌توانند مسیر سوخت‌رسانی را مختل کنند. به همین دلیل لازم است هنگام روشن کردن مشعل موتورخانه از تمیز بودن و عملکرد صحیح فیلتر مطمئن شوید.
  • در قدم سوم می‌توانید استارت مشعل موتورخانه را بزنید. پس از استارت مشعل، اولین عملی که در دستگاه انجام می‌شود، روشن شدن موتور است. زمانی که موتور روشن می‌شود، فن سیستم موتورخانه نیز شروع به کار می‌کند. فن این سیستم وظیفه دارد که گازهای قابل احتراق موجود در کوره دیگ را از دودکش مشعل به سمت بیرون براند. در واقع این گازها بسیار خطرناک است و در صورت عدم کارکرد صحیح فن، امکان انفجار هنگام جرقه زدن مشعل وجود دارد.
  • پس از اینکه فن شروع به کار کرد و تخلیه گازها به طور کامل انجام شد، فشار هوا و فشار گاز مشعل باید به اندازه و کافی باشد تا بتواند مشعل را روشن کند. در غیر این‌ صورت، اگر فشار هوای کافی وجود نداشته باشد یا فشار گاز کم باشد، مشعل روشن نخواهد شد. این مورد توسط کلیدهای کنترل فشار هوا و گاز کنترل می‌شود.
  • پس از آن‌که فن سیستم موتور‌خانه شروع به کار کند، در صورتی که فشار هوا و گاز کافی باشد، الکتروهای جرقه‌زن شروع به جرقه زدن می‌کنند تا مشعل روشن شود.
  • شیر برقی در مشعل موتورخانه وظیفه‌ی قطع و وصل کردن مسیر گاز را بر عهده دارد. در این مرحله شیر برقی شروع به کار می‌کند. در واقع پس از اینکه جرقه زدن توسط الکترودها آغاز می‌شود، بلافاصله شیر برقی وصل شده و مسیر گاز باز خواهد شد. در نتیجه شعله مشعل تشکیل می‌شود. باید توجه داشته باشید که باز شدن شیر برقی مشعل موتورخانه به تدریج انجام می‌شود و شعله کم کم افزایش پیدا می‌کند، در حالی ‌که قطع شدن آن به صورت لحظه‌ای انجام خواهد شد. 
  • در مرحله‌ی آخر چشم الکتریکی سیستم یا میله یون فعالیت خود را آغاز می‌کنند. این چشم الکتریکی همراه با میله یون وظیفه دارد که شعله مشعل را کنترل کند. حالا اگر شعله مشعل تشکیل شده باشد و چشم و میله یون آن را تشخیص دهند، مشعل موتورخانه شروع به کار خواهد کرد. 

»»» تعمیر و سرویس مشعل در تهران

نکات مهم در سرویس و راه‌اندازی مشعل‌های گازوئیلی

اساسی‌ترین نکته‌ای که باید قبل از راه‌اندازی مجدد مشعل موتورخانه به آن توجه داشت، انجام به موقع سرویس دوره‌‌ای است. معمولا این سرویس دوره‌ای یا سالیانه قبل از شروع فصل سرما انجام می‌شود وتاثیر بسزایی در عملکرد و کارایی صحیح‌تر و بهتر موتورخانه دارد. برای انجام سرویس مشعل گازوئیلی به روش زیر عمل می‌شود.

  1. در ابتدای کار باید کلید برق مشعل در وضعیت خاموش قرار بگیرد. این‌کار از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند.
  2. در مرحله‌ی بعد آکوستات و ترموستات را باید روی درجه‌ی مطلوب قرار داده شود.
  3. تمیز بودن نازل مشعل از جمله نکات مهمی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. همچنین تناسب اندازه نازل با ظرفیت حرارتی دیگ بسیار اهمیت دارد و باید از این موضوع نیز مطمئن شوید.
  4. الکترودهای جرقه‌زن مشعل نیز باید کاملا تمیز باشند و در جای خود محکم قرار بگیرند. همچنین فاصله الکترودها نسبت به یکدیگر و نسبت به نازل نیز بسیار اهمیت دارد. معمولا این فاصله الکترود‌ها از همدیگر به شرح زیر است:
  • دو الکترود باید در فاصله ۳ تا ۴ میلی‌متری نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند.
  • هر الکترود باید ۹ میلی‌متر از محور نازل فاصله داشته باشد.
  • فاصله الکترودها از نوک نازل باید در حدود ۰ تا ۳ میلی‌متر باشد.
  • الکترودها از دیگر قسمت‌های فلزی مشعل باید بیشتر از ۶ میلی‌متر فاصله داشته باشند.
  1. شعله پخش‌کن باید در فاصله مناسبی از نازل قرار بگیرد. این فاصله باید با زاویه نازل در تناسب باشد. در این مورد بهترین راهکار این است که طبق دستورالعمل کارخانه که در دفترچه‌ی راهنما توضیح داده شده است عمل شود.
  2. پس از اطمینان از اینکه اجزا در فاصله مناسب نسبت به یکدیگر قرار دارند، بهتر است فتوسل سیستم را بیرون آورده و آن را با استفاده از یک پارچه  کاملا خشک و نرم تمیز کنید.
  3. مرحله‌ی بعدی اطمینان از اتصال کابل‌های ولتاژ قوی ترانسفورمر است.
  4. بررسی و اطمینان از کیفیت اتصال فیش کابل‌های جرقه به الکترودهای جرقه‌زن نیز حائز اهمیت است.
  5. در آن ‌دسته از مشعل‌هایی که پمپ توسط کوپلینگ به محور الکتروموتور متصل شده است، بهتر است دریچه تنظیم هوای مشعل را کاملا باز کرده و از استحکام کوپلینگ بین پمپ و موتور نیز مطمئن شوید. سپس دریچه تنظیم هوا را به صورتی ببندید که حدود ۳ میلی‌متر باز باشد.
  6. مطمئن شوید که درون منبع به اندازه کافی گازوئیل وجود داشته و شیرهای مربوط به آن را باز کنید. همچنین بهتر است از وجود آب در دیگ و رادیاتورها نیز مطمئن شوید.
  7. در این مرحله می‌توانید کلید استارت مشعل را بزنید.
  8. سپس پمپ گازوئیل را هواگیری کنید. البته در سیستم‌هایی که دو لوله ای هستند، هواگیری پمپ گازوئیل به‌صورت خودکار انجام می‌شود. اما در صورتی ‌که لوله‌کشی افقی طولانی بود یا قائم پمپ قادر به مکش اولیه نبود، بهتر است سمت مکش را باز کرده و گازوئیل را به ‌صورت دستی درون آن بریزید. با این کار، پمپ شروع به کار خواهد کرد.
  9.  در مرحله بعد می‌توانید خلاء‌سنج را بررسی کنید. در صورتی‌ که پس از پر شدن لوله مکش، خلاء درون آن وجود نداشته باشد، ممکن است پمپ شروع به کار نکند یا به دلیل لوله‌ کشی غلط در سمت مکش، نشتی زیاد باشد.
  10. پس از روشن شدن مشعل نیز، اگر شعله دود داشته باشد، بهتر است دریچه هوا را باز کنید تا دود به طور کامل از بین برود. همچنین در صورت لزوم می‌توانید فشار پمپ را توسط آچار مخصوص تنظیم کنید.

تکنوتعمیر؛ ارائه‌دهنده انواع خدمات در زمینه‌ی انواع مشعل‌های موتورخانه

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، سرویس و انجام تعمیرات به موقع مشعل بسیار حائز اهمیت است. اما نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشت این است که بهتر است تمامی امور مربوط به تعمیر و سرویس مشعل توسط متخصصین ماهر در این زمینه انجام شود. در این صورت از بروز خطرات احتمالی و هم‌چنین مشکلات دیگر جلوگیری می‌شود. مجموعه فنی تخصصی تکنوتعمیر با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه‌ی تعمیر مشعل موتورخانه مشغول به فعالیت می‌باشد. تمامی خدمات این مجموعه به صورت ۲۴ ساعته و در تمامی ایام سال حتی در روزهای تعطیل نیز ارائه می‌شود. کارشناسان نیز به صورت تما‌وقت پاسخگوی شما مشتریان گرانقدر هستند. 

 

سوالات متداول پیرامون نحوه‌ی روشن کردن مشعل موتورخانه

قبل از روشن کردن مشعل چه کارهایی باید انجام داد؟

✔ قبل از راه‌اندازی مشعل بهتر است برخی از نکات را رعایت کنید تا ار بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید. این نکات عبارتند از:

  • توجه داشته باشید که دریچه دودکش موتورخانه باز باشد.
  • ترموستات و آکوستات موتورخانه را روی درجه صحیح و موردنظر قرار دهید.
  • توجه کنید که مشعل به برق متصل بوده و جریان گاز نیز به مشعل برقرار باشد.
  • مطمئن شوید که سیستم شوفاژ موتورخانه از آب پر باشد.

فاصله‌ی الکترودهای جرقه‌زن به چه صورت است؟

  • دو الکترود باید در فاصله ۳ تا ۴ میلی‌متری نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند.
  • هر الکترود باید ۹ میلی‌متر از محور نازل فاصله داشته باشد.
  • فاصله الکترودها از نوک نازل باید در حدود ۰ تا ۳ میلی‌متر باشد.
  • الکترودها از دیگر قسمت‌های فلزی مشعل باید بیشتر از ۶ میلی‌متر فاصله داشته باشند.

آیا تمیز نبودن فیلتر در روشن نشدن مشعل تاثیرگذار است؟

✔ بله؛ گازوئیل غالبا دارای آشغال‌های ریز است که معمولا در کف مخزن تجمع کرده و می‌توانند مسیر سوخت‌رسانی را مختل کنند. از این‌رو قبل از راه‌اندازی مشعل باید از تمیز بودن فیلتر مطمئن شوید.

خدمات تکنو‌تعمیر در زمینه ی مشعل چگونه ارائه می‌شود؟

✔ کلیه‌ی خدمات مربوط به مشعل در مجموعه‌ی تکنوتعمیر به صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز و در تمام ایام سال حتی در روزهای تعطیل ارائه می‌شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *