موتورخانه

چرا باید به تعمیر و نگهداری موتورخانه اهمیت دهیم؟

تکنوتعمیر - اقدامات ضروری برای نگهداری و سرویس موتورخانه

موتورخانه‌ها به عنوان یکی از سیستم‌های گرمایشی ساختمان که نقش مهمی در گرمارسانی به منازل ایفا می‌کند، نیاز به نگهداری و سرویس دوره‌ای دارد. اهمیت سرویس و نگهداری این سیستم از این منظر است که به دلیل پیچیدگی زیاد، چنانچه در عملکرد یکی از اجزای آن اختلال ایجاد شود، امکان اینکه عملکرد سایر بخش‌ها هم مختل شود زیاد است. به همین جهت پیشنهاد می‌شود که سرویس و نگهداری موتورخانه مخصوصا وقتی پای مکان‌های بزرگ و برج‌های مسکونی به میان می‌آید بسیار مهم تلقی می‌شود.

»»» تعمیر و سرویس موتورخانه

انواع و اقسام موتورخانه

موتورخانه صنعتی

برای ساختمان‌هایی مثل بیمارستان‌ها، پادگان‌‌های نظامی، یا شرکت‌ و کارخانه‌های بزرگ که در آن‌ها فعالیت‌هایی مثل پخت و پز و تولید گرما برای محصولات و موارد دیگر انجام می‌شود باید از موتورخانه‌های صنعتی استفاده شود چرا که این متورخانه‌های می‌توانند حجم بالاتری از گرما را تولید کنند و متر مربع بیشتری را تحت مشاع خود در بیاورند. 

موتورخانه مسکونی

موتروخانه‌های خانگی از مواردی مثل سیستم گرمایش، سیستم تهویه هوا و تهویه مطبوع هوای تشکیل شده‌اند. این نوع متورخانه‌ها برای خانه‌های کوچک به کار می‌رود و زیاد برای ساختمان‌های مسکونی کاربرد ندارد. توصیه می‌شود که برای ساختمان‌‌های مسکونی با تعداد واحد‌های بالا از پکیج استفاده شود. موتورخانه‌های مسکونی معمولا در زیر زمین یا یک اتاق جدا راه اندازی می شوند. 

موتور خانه چه بخش‌هایی دارد؟ 

سیستم گرمایشی

سیستم گرمایشی در موتورخانه شامل بخش‌هایی مثل مشعل، دیگ آبگرم، پمپ سیرکوله، منبع انبساط است که اگر یک ساختمان سیستم گرمایش از کف داشته باشد، مبدل حرارتی واسط حرارت و پمپ ثانویه به این لیست اضافه می‌شوند. 

تولید آبگرم در سیستم‌های گرمایشی موتورخانه انجام می‌گیرد. سیستم‌های گرمایشی از منابع آب تولید آب گرم مثل منبع کویل دار و یا منبع‌های دوجداره و یا میا مبدل حرارتی صفحه ای و یا مبدل حرارتی پوسته و لوله استفاده می‌کنند. مبدل‌های حرارتی بخارهایی تولید می‌کنند که این بخار تولید شده منبع گرمایی برای رادیاتورها، فن کویل‌ها و هواسازها  و همچنین تولید آب گرم به حساب می‌آید. برای سیستم گرمایشی موتورخانه‌ها باید از سیستم دیگ بخار، ‌دی اریتور، پمپ های آب کندانس، مخزن كندانس، تله بخار، ‌شیرهای برقی بخار، مبدل های آب به بخار و لوازم مرتبط نیز باید استفاده کرد.

در موتورخانه‌های جدید به جای مشعل از تجهیزاتی به نام بویلر استفاده می‌کنند که نیاز به لوازمی مثل دیگ آبگرم و مشعل ندارد. بویلر در ساختمان‌‌های خیلی بزرگ مثل برج‌ها و کارخانه‌های بزرگی که در مناطق سردسیر هستند کاربرد دارد. سوخت بویلر‌‌ها هم از طریق بنزین و گازوئیل بسته به نوع بویلر تامین می‌شود. کار بویلر اینگونه است که ابتدا آب را گرم می کند و از طریق پمپ‌ها به آن را به شوفاژها و دیگر لوازم گرمایشی منتقل می‌‌کند و محیط را گرم می‌کند. 

سیستم آبرسانی و آتشنشانی در موتورخانه

آبرسانی از طریق پمپ‌ها انجام می‌شود. البته که در ساختمان‌‌های مختلف قدرت پمپ‌‌ها می‌تواند متفاوت باشد. در ساختمان‌های کوچک‌تر از پمپ‌های معمولی و در مواردی یک پمپ آب کفایت می‌کند اما در ساختمان‌های بزرگ‌تری گاهی چمند پمپ آب به عنوان پمپ بوستر هم ممکن است استفاده شود تا آب به خوبی به تمام بخش‌های ساختمان برسد. 

آگر می خواهید ساختمان را به سیستم آتشنشانی نیز مجهز کنید برای ایمنی بیشتر باید حداقل از دو پمپ آب استفاده کنید. برخی از سیستم‌های آتشنشانی صنعتی از اطفاء حریق، فوم یا پودر یا Co2  به صورت مرکزی استفاده می‌کنند و برخی دیگر فقط از سیستم آب و برخی از هر دو استفاده می‌کنند. 

سیستم تهویه مطبوع در موتورخانه

تجهیزات سیستم تهویه مطبوع شامل سیستم گرمایش، چیلر و منبع انبساط برای چیلر است. چیلر همانطور که از اسمش پیداست وظیفه‌ی خنک کردن محیط را بر دوش دارد.

موتورخانه یکی از بخش‌های مهم ساختمان‌ها است که وظیفه‌ی تولید گرمای مورد نیاز ساختمان را بر عهده دارد. در حقیقت موتورخانه یک سیستم گرمایشی است که در ساختمان‌های مسکونی،‌ تجاری، بیمارستان‌ها و سختمان‌‌های صنعتی قرار دارد. چرا که از طریق موتورخانه گرمایش و تولید آب گرم مصرفی انجام می‌شود. 

موتورخانه یکی از مهمترین بخش‌های هر ساختمان مسکونی و تجاری است که خراب شدن آن می‌تواند برای افراد زیادی مشکل ایجاد کند. موتورخانه باید در وضعیت امنی قرار بگیرد چرا که اگر مشکلی برای موتورخانه ایجاد شود ممکن است خسارت‌هایی جبران ناپذیر داشته باشد. همچنین از آنجا که موتورخانه‌ به صورت مشاع توسط اهالی ساختمان استفاده می‌شود اگر مشکلی برای موتورخانه پیش بی‌آید آسایش همه‌ی افراد ساختمان به هم می‌ریزد. به این دلایل تعمیر و نگهداری موتورخانه اهمیت زیادی دارد. 

همچنین اتاق و محل قرارگیری موتورخانه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اگر مکان نامناسبی برای موتورخانه در نظر گرفته شود مشکلاتی مثل سر و صدا ایجاد می‌کند. اینکه چه مکانی را برای موتورخانه اباید استفاده کرد بستگی به اندازه کلی ساختمان دارد و مهندس عمران ساختمان باید جایگاه مناسب موتورخانه‌ را برای ساختمان تعیین کند. 

از دلایل دیگری که باید به سلامت موتورخانه اهمیت دهید این است که، مانند هر سیستم دیگری موتورخانه‌ها نیز خراب می‌شوند و همانطور که گفتیم خراب شدن سیستم‌های موتورخانه موجب سلب آسایش افراد در ساختمان می‌شود پس با رسیدگی به موقع و اصولی و سرویس صحیح موتورخانه می‌شود از این موضوع جلوگیری کرد. به غیر از این موضوع، اهمیت دادن به سرویس منظم موتورخانه می‌تواند.

افزایش عمر تجهیزات موتورخانه: با سرویس کردن حداقل یک ساله موتورخانه از فرسودگی‌ها و ایرادات پیش رو سیستم جلوگیری می‌کنید. 

جلوگیری از خرابی‌های بیشتر: پیشگیری بهتر از درمان است! اگر به موقع سیستم موترخانه خود را سرویس کنید ممکن است از هزینه‌‌های سنگین تعمیر موتورخانه جلوگیری کنید و به موقع برای تعمیر اقدام کنید.

صرفه جویی در وقت: با سرویس کردن به موقع سیستم موتور خانه‌ از وقت صرف کردن برای تعمیرات طولانی مدت جلوگیری کنید. 

کاهش هزینه‌ی ناشی از تعمیرات: با سرویس به موقع از هزینه‌های تعمیر سنگین می‌توانید جلوگیری کنید. 

تعمیر و نگهداری موتورخانه شامل چه مواردی می‌شود؟

تعمیر و نگهداری از موتورخانه شامل یک چک لیست است که باید توسط متخصصین مرحله به مرحله چک شود. این چک لیست حاوی مواردی مثل بررسی کارکرد پمپ وکیوم، تسمه‌ی فن برج خنک کن، شعله مناسب و کارکرد درست مشعل، عملکرد سختی گیر آب، هم ترازی محور پمپ آب، اگوستات‌هایی که در دیگ به کار رفته‌اند، ارتعاشات حاصل از پمپ، میزان سختی آب در جریان و عملکرد صحیح فتوسوییچ است که با چک کردن تمام این‌ها از سلامت موتور خانه مطمئن می‌شوید و اگر نقصی وجود داشته باشد با هزینه‌ای به مراتب کمتر و صرف هزینه‌ای خیلی کمتر مشکل را حل می‌کنید.

سرویس و نگهداری موتورخانه چگونه است؟ 

سرویس و نگهداری موتورخانه ها به دلایل متفاوتی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این دلایل می تواند وجود تجهیزات و تاسیسات گرمایشی مختلف در این قسمت باشد. از دیگر دلایل اهمیت حفظ و نگهداری موتورخانه، مشاع بودن این بخش است، زیرا در صورت بروز مشکل در این بخش تمامی افراد ساکن در ساختمان دچار مشکل می شوند.

به دلیل نقشی که موتورخانه در تامین سیستم گرمایشی واحدهای ساختمانی در فصل زمستان و سرما و تامین هوای خنک واحدها در فصول گرم بر عهده دارد، ایجاد مشکل در تجهیزات آن می تواند آسایش ساکنین را برهم زند و سبب سلب رفاه حال آنها شود.

چرا راندمان موتورخانه ها پایین است؟

پایین آمدن راندمان موتورخانه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دلایلی مثل: 

  • تنظیم نبودن مشعل به شکل دقیق 
  • عدم عایق بندی منبع آبگرم
  • نبود طراحی و اجرای مناسب کل سیستم موتورخانه بر اساس محاسبات فنی مهندسی 
  • عدم انطباق و تناسب بین ظرفیت حرارتی موتورخانه با بار حرارتی مورد نیاز برای کل ساختمان
  • وجود املاح و رسوبات در آب
  • مدیریت نکردن مصرف انرژی توسط افراد ساختمان
  • بهره مند نبودن مشعل از سیستم ماژول شعله که باعث افزایش مصرف گاز می‌شود
  • استفاده نکردن از فناوری‌های نوین برای گرم نگه داشتن آب

چه نکاتی در نگهداری و حفاظت از موتورخانه ضروری است؟

عایق کردن لوله‌های موتورخانه

باید لوله‌ها را عایق حرارت کرد تا از هدر رفت انرژی جلوگیری کرد. 

تنظیم کردن دمای ساختمان

تنظیم دمای ساختمان باید به گونه‌ای باشد که نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد، اگر تنظیم دما اصولی باشد فشار کمتری به تاسیسات موتورخانه وارد می‌شود. 

تنظیم مشعل موتورخانه

تنظیم مشعل حتما باید توسط متخصص‌ها در این حوزه انجام شوند که می‌توانید با متخصصین تکنو تعمیر برای مشاوره تماس بگیرید. 

رسوب گیری و بررسی دوره ای دیگ آب گرم موتورخانه

به صورت دوره ای باید دیگ آب گرم موتورخانه رسوب گیری شود و همچنین بررسی های دوره ای مثل ارتفاع آب یا تنظیم بودن دودکش انجام شود .

استفاده از هواکش‌های مجزا

اگر در موتورخانه از چندین دیگ آبگرم استفاده می‌کنید باید از هواکش‌های مجزا برای آن نیز استفاده کنید. 

اتاق مناسب و استاندارد برای موتورخانه

یکی از موارد مهمی که برای موتورخانه‌ها باید در نظر بگیرید یک اتاق استاندارد با هواکش‌های مناسب است. سقف موتورخانه حداقل باید 2.5 متر باشد و اصلا نباید از این مقدار کمتر بگیرید چرا که ممکن است به موتورخانه آسیب جدی وارد کند. تعیین ارتفاع نیازمند متخصص می‌باشد و شما باید با یک تکنسین ماهر مشورت کنید. 

تعویض شیر فلکه

اگر عملکرد شیر فلکه دچار اختلال شد حتما باید از شیر فلکه آکبند استفاده شود و آن را جایگزین کنیم تا در صورت بروز مشکل در تاسیسات موتورخانه ، به آسانی بتوانیم با آن کار کنیم .

سیستم‌های مهم جهت بازدید و بررسی

بعضی وقت‌ها عملکرد موتورخانه مشکل خاصی ندارد و به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. اما همچنان سیستم‌های مهم موتور خانه را به صورت دوره‌ای بازدید کنید تا مشکل خاصی پیش نیاید. 

»»» تعمیر و سرویس موتورخانه در تهران

هزینه‌های مربوط به تعمیر موتورخانه چقدر است؟

قیمت تعمیر و نگهداری از موتورخانه به وارد بسیار زیادی بستگی دارد که نمی‌توان قیمت دقیق و شخصی برای آن در نظر گرفت. همچنین قیمت تعمیر هر بخش از موتورخانه با بخش‌های دیگر بسیار متفاوت است. اما شاید سوال کنید که چه چیزهایی در هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه تاثیر دارند؟ مواردی که در تعمیر موتور خانه تاثیر دارند عبارتند از:

میزان فضای موتورخانه: هرچه موتورخانه فضای بیشتری را در بر بگیرد، نگهداری و تعمیر آن زمان، انرژی و هزینه‌ی بیشتری نیاز دارد. 

سن تجهیزات: سن متور خانه و قدیمی یا جدید بودن اجزای موتورخانه تاثیر مستقیم در هزینه‌ی تعمیر موتورخانه دارد. هرچه یک دستگاه بیشتر کار کند و مستهلک تر می‌شود که این یعنی پتانسیل خراب شدن سیستم بیشتر می‌شود. همچنین دستگاه‌‌های قدیمی‌تر از مصرف انٰرژی بالاتری برخوردارند و برای کار کردن انرژی زیادی مصرف می‌کنند.

سرویس‌ نکردن طولانی مدت: با توجه به ابعاد موتورخانه و تعداد افرادی که از این سیستم استفاده می‌کنند، این سیستم به سرویس نیاز دارد. ممکن است برخی از موتورخانه‌های سالی یک بار یا برخی دیگر هفته‌ای یک بار به سرویس نیاز داشته باشند اما سرویس نکردن طولانی مدت می‌تواند باعث بالا رفتن میزان آسیب پذیری دستگاه شود و دستگاه سریع تر مستهلک شود.

برای دانستن حدود قیمت تعمیر موتورخانه می‌توانید با کارشناس‌های تکنوتعمیر که یکی از بهترین‌ تکنسین‌ها را در حوزه تعمیر موتورخانه دارند تماس بگیرید. 

پرسش‌های متداول پیرامون تعمیر و نگهداری موتورخانه

چرا راندمان موتورخانه‌ها پایین است؟

پایین آمدن راندمان موتورخانه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دلایلی مثل تنظیم نبودن مشعل به شکل دقیق، عدم عایق بندی منبع آبگرم، نبود طراحی و اجرای مناسب کل سیستم موتورخانه بر اساس محاسبات فنی مهندسی، عدم انطباق و تناسب بین ظرفیت حرارتی موتورخانه با بار حرارتی مورد نیاز برای کل ساختمان، وجود املاح و رسوبات در آب و … تنها چند مورد از دلایل احتمالی پایین آمدن راندمان موتورخانه است.

اقدامات ضروری برای نگهداری از موتورخانه چیست؟

عایق کردن لوله‌های موتورخانه، تنظیم دمای ساختمان، تنظیم مشعل موتورخانه، رسوب‌گیری و بررسی دوره‌ای دیگ آب گرم موتورخانه، استفاده از هواکش‌های مجزا، استفاده از اتاق مناسب و استاندارد برای موتورخانه، تعویض شیر فلکه و … از مهم‌ترین اقدامات برای نگهداری از موتورخانه‌ است.

آیا سرویس موتورخانه ضروری است؟

بله، با توجه با افزایش هزینه‌‌ی تعمیر و سرویس و نگهداری‌ها، سرویس منظم موتورخانه جهت افزایش عمر تجهیزات آن، جلوگیری از خرابی‌های بیشتر،‌ صرفه‌جویی در وقت و کاهش هزینه‌های ناشی از تعمیرات ضروری به نظر می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *