شوفاژ

مشکلات رایج انواع رادیاتور‌ها و راهکارهایی برای رفع آن‌ها

تکنوتعمیر - رایج‌ترین مشکلات شوفاژ و رادیاتور و راه‌‌هایی برای رفع آن

در گذشته از انواع بخاری‌ها برای گرمایش منزل استفاده می‌کردند اما امروزه با گذشت زمان رادیاتور‌ها و شوفاژها جایگزین بخاری شدند. استفاده از شوفاژ و رادیاتور بسیار راحت‌تر و کم‌مصرف‌تر از بخاری است. اما باید این نکته را در نظر داشت این سیستم‌ها نیز ممکن با مشکلاتی مواجه شوند و این اجتناب ناپذیر است.

رادیاتور‌ها در انواع مختلفی از لحاظ جنس و شکل ظاهری اعم از رادیاتور شیشه‌ای، فولادی، چدنی، استیل، پنلی فولادی، پره‌ای آلومینیومی، قرنیزی، برقی، شیشه‌ای، حوله خشک‌کن در بازار یافت می‌شوند. نحوه‌ی کار رادیاتور‌ها به این صورت است که آب توسط پکیج یا موتورخانه گرم می‌شود. سپس این آب گرم از طریق لوله‌کشی به رادیاتور یا شوفاژ می‌رسد. رادیاتور‌ها وظیفه‌ی انتقال گرما به محیط را دارند. بروز ایراد در هر بخش ممکن است عملکرد کل سیستم را با مشکل مواجه کند. رادیاتور‌ها فارغ از نوع و برندی که دارند، ممکن است گاهی با مشکلاتی مواجه باشند. جای نگرانی نیست. گاهی این مشکلات چندان ساده هستند که با یک سرویس دوره‌ای رفع می‌شوند. در واقع این موارد ضرورت انجام به موقع سرویس دوره‌ای و تعمیر این سیستم را پر‌رنگ می‌کند. برخی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است هر رادیاتوری با آن مواجه باشه به شرح زیر است.

 

»»» تعمیر و سرویس شوفاژ و رادیاتور

رایج‌ترین مشکلات رادیاتور و شوفاژ

رسوب گرفتن شوفاژ

در این حالت شوفاژ نمی‌تواند به خوبی محیط را گرم کند. نشانه‌ی این مشکل نیز این است که بدنه‌ی آن سرد می‌شود. روش‌های مختلفی برای رسوب‌گیری شوفاژ وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از آب اسید است. در این روش باید شوفاژ را از محل خود خارج کرده و آب اسید را درون لوله‌های آن بریزید بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با آب لوله‌ها را شستشو دهید تا رسوب‌ها خارج شوند.

زنگ زدگی و یا پوسیدگی شوفاژ

زنگ زدگی و یا پوسیدگی می‌تواند یکی از دلایل نشت آب از شوفاژ باشد. در چنین شرایطی لازم است که با شلنگ آب داخل لوله‌ها را تمیز بشویید. برای شستن لوله‌ها شوفاژ را از محل نصب خارج کرده و لوله‌ها را باز کنید. بعد از اتمام کار و قبل از نصب مجدد شوفاژ مطمئن شوید که دستگاه به طور کامل خشک شده است. اگر شوفاژهای پره‌ای دچار زنگ زدگی شوند کار راحت است. چرا که می‌توانید پره‌ی زنگ زده را جدا و تعویض کنید. اما در مورد سایر شوفاژها امکان تعمیر وتعویض وجود ندارد و باید به طور کلی تعویض شوند. چرا که قابل جدا‌سازی نیست.

گرم نشدن شوفاژ

گرم نشدن شوفاژ ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که چند مورد آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  • مشکل در سیستم گرمایش مرکزی

همانطور که گفتیم آب توسط پکیج یا موتورخانه گرم می‌شود و به رادیاتور انتقال داده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت سیستم گرمایش مرکزی برای بعضی منازل پکیج و برای بعضی دیگر موتورخانه می‌باشد. گاهی ممکن است علت اصلی برخی مشکلات شوفاز مانند گرم نشدن آن یا حتی روشن نشدن آن مربوط به همین سیستم باشد. بنابراین در صورتی که شوفاژ شما گرم نمی‌شود در وهله‌ی اول بررسی کنید که تمام تجهیزات سیستم گرمایشی به خوبی کار کنند.

  • عدم هواگیری

این مورد یکی از موارد شایع محسوب می‌شود. اگر قسمت پایین رادیاتور سرد و قسمت بالا گرم بود، به این معنی است که باید شوفاژ خود را هواگیری کنید.

  • مشکل در شیرهای رادیاتور

از باز بودن شیرهای ورودی و خروجی رادیاتور اطمینان پیدا کنید. اگر سوپاپ ترموستاتیک دارید مطمئن شوید که رادیاتور روشن است. میزان درجه حرارت را بررسی کنید. در این حالت اگر حرارت کم بود مشکل در بسته بودن شیر خروجی است، که باعث توقف آب گرم و یا هرز شدن شیرها می‌شود.

نشت آب از شوفاژ

نشت آب از شوفاژ هم از جمله مواردی است که بسیار شایع می‌باشد. ممکن است در زمان سرویس کردن شوفاژ هم نشت آب در چندین مکان رخ دهد که به شرح زیر هستند.

  • نشتی از رادیاتور

نشت آب از شوفاژ می‌تواند به خوردگی یا آسیب دیدگی هسته‌ی رادیاتور مربوط باشد. اگر مقدار نشت آب متوسط یا زیاد است، شاید عمر شوفاژ تمام شده است و لازم باشد که رادیاتور خود را به طور کامل تعویض کنید.

  • نشتی به دلیل خشکی شلنگ‌ها

در این مورد مدت زمان استفاده از شلنگ مهم است. چرا که شلنگ‌ها با گذشت زمان خشک و شکننده می‌شوند و در نهایت شروع به ترکیدن کرده و سوراخ‌ها یا منافذی را ایجاد می‌کنند. سوراخ‌ها و ترک‌های موجود در شلنگ‌ها نیز می‌تواند باعث نشت آب در سیستم شود.

  • نشتی به دلیل نقاط اتصال شلنگ

اگر گیره‌های شلنگ شل شده باشند، خنک کننده که تحت فشار است ممکن باعث نشتی آب شود. شل شدن شلنگ‌های رادیاتور هم می‌تواند باعث نشتی آب شود.

  • نشتی به دلیل خاموش شدن شعله شمعک پکیج

یکی دیگر از دلایل گرم نشدن شوفاژ، خاموش شدن شعله شمعک پکیج است. اگر زمانی که سعی می‌کنید  شمعک را روشن کنید، اما دوباره شعله خاموش می‌شود، احتمالا ترموکوپل دستگاه خراب و یا شکسته است. البته برای روشن کردن پکیج، قبل از هرکاری مطمئن شوید گازرسانی به دستگاه مشکل نداشته باشد. در قدم بعد سلامت فندک را چک کنید.  

  • نشتی به دلیل انجماد لوله‌ها

یکی از مشکلات شایع که در فصل زمستان و یا در مکان‌های سرد، منجمد شدن لوله‌ها است. مخصوصا زمانی که در فصل سرد به مسافرت می‌روید و درجه پکیج را روی دمای خیلی پایین می‌گذارید یا پکیج را خاموش می‌کنید، این موضوع منجر به یخ زدن آب درون لوله‌ها می‌شود. بهترین روش برای جلوگیری از چنین اتفاقی این است که در فصل سرما پکیج را به طور کامل خاموش نکنید. در صورتی که با این مورد مواجه شدید، برای ذوب کردن یخ می‌توانید روی لوله‌ها کمی آب داغ بریزید و بعد از ذوب شدن یخ‌ها پکیج را روشن کنید.

 

صدای غیرعادی از شوفاژ

صدا‌های غیرنرمال از شوفاژ معمولات زمانی رخ می‌دهد که پمپ دچار خرابی شده باشد. برای بررسی و یا تعویض پمپ حتما از تکنسین‌های ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

 

هزینه‌ی تعمیر رادیاتور و شوفاژ

یکی از مواردی که بسیاری از مشتریان برای تعمیر به آن توجه می‌کنند، بحث تعرفه‌ی تعمیرات شوفاژ و رادیاتور است که البته مورد مهمی نیز می‌باشد. میزان هزینه‌ی رادیاتور به طور کامل بسته به نوع مشکل پیش آمده، نوع و برند شوفاژ، قطعه‌ای که نیاز به تعمیر دارد، قیمت قطعه‌ای که نیاز به تعویض دارد و بسیاری موارد دیگر است. به طور کلی برای جلوگیری از هزینه‌های بالا برای تعمیر رادیاتور، بهتر است از سرویس‌های دوره‌ای یا سالانه‌ی این سیستم ها استفاده کنید. 

 تکنوتعمیر؛ ارائه‌دهنده‌ی انواع خدمات از نصب تا تعمیر رادیاتور

برای عیب‌یابی و رفع هرگونه مشکل در رادیاتور و شوفاژ سعی کنید از فنی‌کارانی که در این زمینه مهارت و تجربه دارند، کمک بگیرید. چرا که هرگونه دستکاری توسط افراد کارنابلد غیرمتخصص ممکن است آسیب‌های جدی به سیستم وارد کند. ممکن است برخی افراد تصور کنند که چون خودشان به اصطلاح دست به آچار هستند، می‌توانند مشکلات شوفاژ و یا حتی پکیج را رفع کنند. اما پیشنهاد ما به شما این است که از این کار خودداری کرده و از افراد ماهر در این زمینه مشورت بگیرید. مجموعه فنی تخصصی تکنوتعمیر با بهره بردن از کادر مجرب و توانمند خود در امر تعمیرات انواع شوفاژ و رادیاتور آماده‌ی خدمت‌رسانی به مشتریان می‌باشد. برخی از خدماتی که در این مجموعه برای شوفاژ و رادیاتور ارائه می‌شود به شرح زیر می‌باشد:

  • هواگیری شوفاژ و رادیاتور
  • عیب‌یابی و تعمیر انواع شوفاژ برقی، پنلی، شیشه‌ای
  • جابجایی رادیاتور
  • تعمیر پوسیدگی و زنگ زدگی بدنه‌ی شوفاژ
  • رفع نشتی شوفاژ و رادیاتور  
  • رسوب‌زدایی شوفاژ

 

»»» تعمیر و سرویس شوفاژ و رادیاتور در تهران

پرسش‌های متداول پیرامون مشکلات رایج رادیاتور و شوفاژ

علت نشتی آب از شوفاژ چیست؟

خوردگی و آسیب‌دیدگی هسته‌ی رادیاتور، خشک و شکنندگی و ترکیدن شلنگ‌ شوفاژ، شل شدن شلنگ و خاموش شدن شعله پکیج از اصلی‌ترین دلایل نشتی آب از شوفاژ می‌باشد.

صدای غیر عادی رادیاتور و شوفاژ از چیست؟

صدای غیر نرمال شوفاژ معمولا از خرابی پمپ است که بررسی و تعویض آن به کمک یک تکنسین ماهر و متخصص ممکن است.

بدنه‌ی رادیاتور سرد است، علت آن چیست؟

وقتی شوفاژ رسوب گرفته باشد، نمی‌تواند به خوبی گرم کند. در این گونه موارد شوفاژ رسوب گرفته و باید با استفاده از آب و اسید آن را شست و شو داد.

راه حل رفع زنگ‌زدگی و پوسیدگی رادیاتور چیست؟

زنگ زدگی و یا پوسیدگی می‌تواند یکی از دلایل نشت آب از شوفاژ باشد. در چنین شرایطی لازم است که با شلنگ آب داخل لوله‌ها را تمیز بشویید. برای شستن لوله‌ها شوفاژ را از محل نصب خارج کرده و لوله‌ها را باز کنید. بعد از اتمام کار و قبل از نصب مجدد شوفاژ مطمئن شوید که دستگاه به طور کامل خشک شده است. اگر شوفاژهای پره‌ای دچار زنگ زدگی شوند کار راحت است. چرا که می‌توانید پره‌ی زنگ زده را جدا و تعویض کنید.

یخ زدن آب درون لوله‌های شوفاژ به چه دلیل است؟

✔ یکی از مشکلات شایع که در فصل زمستان و یا در مکان‌های سرد، منجمد شدن لوله‌ها است. مخصوصا زمانی که در فصل سرد به مسافرت می‌روید و درجه پکیج را روی دمای خیلی پایین می‌گذارید یا پکیج را خاموش می‌کنید، این موضوع منجر به یخ زدن آب درون لوله‌ها می‌شود. بهترین روش برای جلوگیری از چنین اتفاقی این است که در فصل سرما پکیج را به طور کامل خاموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *